Bezpłatne numery telefonów pogotowia ratunkowego: tel. 999 oraz tel. 112 – telefon komórkowy
Kiedy należy wezwać pogotowie ratunkowe?
W sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia, tj. nagłego pogorszenia stanu zdrowia lub wypadku, nie należy wzywać karetki do zachorowania typu: grypa, angina, przeziębienie, gorączka, biegunka, zapchanie cewnika dopęcherzowego. W razie, gdy chory nie może sam dotrzeć do ambulatorium lub jego stan na to nie pozwala może otrzymać pomoc lekarską w ramach Wyjazdowej Opieki Lekarskiej. Wzywając pogotowie należy podać dyspozytorowi:
Jak reagować, gdy oczekujemy na karetkę?
Udzielić choremu pierwszej pomocy, jeżeli takie działanie zaleci (po telefonicznym zgłoszeniu o wypadku, chorobie) lekarz pogotowia lub dyspozytor. Należy przygotować karty informacyjne z leczenia (jeżeli pacjent takie posiada), sporządzić spis leków, które przyjmował chory. Niezbędny będzie również dokument tożsamości chorego oraz dokument ubezpieczenia.
Dokąd przewożony jest pacjent?
Do najbliższego szpitala, który pełni dyżur lub – zgodnie z życzeniem pacjenta do innego szpitala pod warunkiem, że w danym dniu są tam wolne miejsca (ale tylko w rejonie działania karetki), oprócz chorego do karetki może wsiąść opieka chorego dziecka lub osoby chorej psychicznie. Odpowiedzialność lekarza pogotowia kończy się z chwilą przekazania pacjenta zespołowi lekarskiemu oddziału ratunkowego.
Czy świadczenia pogotowia ratunkowego są płatne?
Gdy dochodzi do zagrożenia zdrowia i życia są bezpłatne dla osób ubezpieczonych z tytułu ubezpieczenia zdrowotnego czy też transporty do szpitala chorych z dysfunkcją ruchu. Płatne natomiast są wyjazdy do osób nie ubezpieczonych, transporty chorego do szpitala bez zlecenia, transport chorego do szpitala na zlecenie lekarza POZ, częściowo lub w całości – zgodnie z określonym stopniem niepełnosprawności osoby transportowanej
Nowe zasady udzielania pomocy lekarskiej w nocy i w święta
Z dniem 1 marca 2011 roku zmieniły się zasady nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej w podstawowej opiece zdrowotnej. Dotąd pomocy w razie nagłego zachorowania udzielały wyłącznie te poradnie, które wskazał lekarz POZ, u którego leczyli się Państwo na co dzień. Teraz opiekę nad pacjentami, codziennie w godzinach od 18 do 8, a w soboty, niedziele i święta przez całą dobę, przejęły placówki wybrane podczas konkursu ofert. Dyżurują w nich lekarze i pielęgniarki.
Na terenie powiatu piotrkowskiego nocną i świąteczna opiekę zdrowotna świadczy Powiatowy ZOZ w Piotrkowie Trybunalskim ul. Roosevelta 3: tel. 44 645 11 72, kom. 667 777 519
KIEDY SKORZYSTAĆ Z NOCNEJ POMOCY
Z pomocy lekarza i pielęgniarki w nocy, w dni wolne i w święta można skorzystać w razie:
Pacjentom przysługują także zabiegi pielęgniarskie (np. zastrzyki) w ramach porady udzielonej przez lekarza dyżurującego w POZ oraz zabiegi wynikające z ciągłości leczenia. Zabiegi te mogą być wykonywane przez pielęgniarkę w gabinecie zabiegowym lub w domu pacjenta.
W ramach nocnej i świątecznej opieki lekarskiej nie można uzyskać:
Stany nagłe bezpośrednio zagrażające życiu:
W stanach nagłych świadczenia opieki zdrowotnej udzielane są niezwłocznie i bez skierowania, a pacjent ma prawo skorzystać z pomocy pielęgniarki, położnej, lekarza, czy też szpitala, którzy nie mają podpisanej umowy z Funduszem